educatie.jpg

Educatie en jeugd

Gemeentebelangen gelooft in specifi eke talenten bij iedereen. Mensen worden gelukkiger als ze hun talent kunnen omzetten in kennis en vaardigheden. Dit proces start al bij jonge kinderen en krijgt vorm in goed onderwijs.

jeugd_en_educatie_TOESTEMMING_VRAGEN.jpeg
jeugd_en_educatie_TOESTEMMING_VRAGEN.jpeg

“Iedereen moet zich kunnen ontplooien in Waadhoeke.”

Gemeentebelangen Waadhoeke...

Moderne gebouwen

vindt dat onderwijs gegeven moet worden in goed geoutilleerde en moderne gebouwen

Franeker Academie

is trots op de Franeker Academie (volwassen educatie) en een voorstander van de weekendschool;

Samenwerking bevorderen

wil de samenwerking bevorderen tussen het onderwijs, bedrijfsleven en gemeente om zo o.a. voldoende stageplekken te garanderen (Campus op Het Bildt);

Schoolverzuim

wil schoolverzuim krachtig en passend aanpakken. Het is vaak een voorbode van schooluitval met achterstanden en het niet halen van een diploma;

Activiteiten voor jeugd

ziet een belangrijke rol weggelegd voor buurt- en dorpsactiviteiten voor de jeugd (ook met een maatschappelijke achterstand);

Onderhouden speeltuinen

wil goed onderhouden, hondenpoepvrije speeltuinen in buurten en dorpen;

Groot onderhoud

vindt dat groot onderhoud van speeltuinen en-plekken bij de gemeente moet liggen;

Chillplekken

is voor het creëren van plekken waar jeugd bijeen kan komen en gezellig kan chillen;

Eigen taal

vindt dat iedereen zich moet kunnen uiten in zijn of haar eigen taal. In Waadhoeke is er aandacht voor: Nederlands en Fries, maar ook voor de streektalen: het Bildts en het Stadfries (het Franekers) deze 4 moeten een blijvende plaats behouden;

Vrije tijd

is voorstander van het uitbreiden van activiteiten voor de invulling van de vrije tijd van jongeren naast sport. De Jongeren Advies Raad kan hierin een rol spelen;

Vroeg betrekken bij politiek

vindt het belangrijk om onze jeugd vroegtijdig bij de gemeentelijke politiek te betrekken (voortzetting van het jaarlijks aanstellen van een kinderburgemeester).